NETIQUETTE

Reguli de conduita in Internet

Scarlet Vacaru
<p>Orice statut am avea in mediul Internet, fie ca suntem simpli utilizatori, ori furnizori de produse si/sau servicii, nu trebuie sa uitam de o conduita in mediul web, mai exact de cateva <em>reguli de conduita in Internet</em>.<br /> Pe web nu exista reguli de fapt, si din moment ce nu avem reguli de baza, macar sa respectam un cod de recomandari, ceea ce este descris generic ca NETIQUETTE.</p> <ul> <li><strong>Internetul este un bun al tuturor</strong> &ndash; nimeni nu detine mediul web pentru sine, nici ca organizatie, nici ca persoana. Deci cine vrea sa existe pe web, trebuie sa tina cont de faptul ca toti suntem acolo, avem viziuni diferite, si trebuie sa ne respectam limitele. De aici reiese urmatoarea regula:</li> <li><strong>Toti suntem egali pe web</strong> &ndash; toti care suntem prezenti pe web facem acelasi lucru si avem aceleasi intentii, intr-un mediu deschis, in continua miscare si crestere. Ceea ce ne poate diferentia este cat de abili suntem pe web, cat de mult rezistam in piata virtuala, cu alte cuvinte cat de atent respectam pe egalul nostru, colaborator sau client, vizitator sau vanzator..</li> <li><strong>Sa nu te<em> prea-maresti </em>pe internet</strong> - Aroganta pe piata online cauzeaza lipsa de relatii si clienti fideli. Procesul in care vei creste in importanta pe web este unul de lunga durata si cu multa munca in spate. Daca ignoram concurenta in ideea ca <em>stim noi ce facem,</em> vom merge din greseala in greseala. Cei care sunt deja mari si importanti au avut o cale lunga pana la statutul asta, au fost atenti la schimbarile consumatorilor si ale pietei, si mai ales au tinut cont de traseul concurentilor lor.</li> <li><strong>Pe web nu suntem atat de aproape pe cat poti crede</strong> - Desi lucram si pe web cu vizual si auditiv, modalitatea de a le transmite nu este ca si in viata reala. O strangere de mana nu exista pe web, asa ca impactul catre utilizator trebuie sa ia alta cale, in alte forme care sa poata ajunge la el. Textul pus pe site poate fi plat fiindca de fapt el are impact doar in viata reala, cu zambetul pe fata, insa citit nu mai are nici un farmec. Atunci va trebui sa afli alte metode de transmitere. Incearca variantele dinamice, innoiesteti oferta mereu.</li> <li><strong>Evita sa fii &bdquo;copiator fara licenta&rdquo;: </strong>cu alte cuvinte, evita sa imiti, sa copii ceva ce ti-a placut fara sa ai un plan strategic in care sa integrezi si viziunea ta, marca ce te particularizeaza. Toti ne inspiram din diverse perspective vazute la ceilalti, insa daca vom construi un site aproape identic ca al concurentului, si facem asta fara sa adaugam si identitatea noastra, ramanem doar simpli copiatori fara creativitate. Ceea ce functioneaza la concurenta noastra poate deveni un traseu, un curent la care vor adera multi altii, in cazul asta poti urmari si tu aceeasi traiectorie. Insa daca vei urma aceeasi cale fara sa stii care este tinta, nu ai garantia ca ceea ce ai &bdquo;copiat&rdquo; indreptatit, va functiona si la tine. Traseazati mai intai linia ta coordonatoare, fixeaza-ti tinta si apoi vezi care este mijlocul tau de exprimare pe web.</li> <li><strong>Un site nu este un mediu pentru libertatea <em>totala</em> de exprimare </strong>&ndash; Pe web, ne bucuram de manifestari cat mai diferite si mai libere, insa pe un site, se recomanda ca <strong>exprimarea sa fie specifica</strong>, concreta, sa vorbeasca despre un anume lucru si nu despre multe altele. Este bine sa vezi <strong>care sunt prioritatile</strong> afacerii tale si sa le scoti in fata in primul rand pe acestea. Astfel si targetarea publicului va fi mai contreta, vei putea sa urmaresti o strategie de atragere a audientei mai aplicat. Inclusiv cautarile de pe net au devenit mai exacte, mai concrete (acum 2, 3 ani se cauta spre ex: <em>bocanci</em>, de ceva timp se cauta mai exact <em>bocanci militari</em>). &nbsp;In felul acesta te poti coordona dupa cateva aspecte recomandate: <strong>informatie specifica, prioritizata, targetata</strong> (cu scop precis).</li> </ul> <ul> <li><strong>Un site</strong><strong> nu aduce profit imediat in bani</strong> &ndash; in orice caz, nu imediat de la lansare. Desi pare aberant, potentialul unui site nu este sa aduca bani proprietarului, beneficiile sunt in primul rand de alta natura. Renume, trafic, potential de influentare a pietei, relatii, renume, recunoastere, potentiale afaceri, asta ar fi cel mai sigur castig. Abia in ultimul rand, bani. Gandeste-te la cati ai auzit ca magazinul lor virtual nu a mers, sau cati au renuntat sa se mai ocupe de site, fiindca mai mult investea decat castiga.</li> </ul> <p>In Internet nu poti fi sigur de castig, de succes, asta este sigur.</p> <p>Dar, cum poti face totusi bani? Obtinand beneficiile enumerate mai sus: renume, trafic mult si constant si... relatii. Si pe acestea le obtii tot cu strategie. Daca detii asa ceva, poti intrevedea canale mai sigure de castig financiar. De aici incolo intervine castigul din publicitate, din afaceri online.</p>

Leave a comment

You must be logged in to post a comment.